Morris Minor

 Informace o vozidle značka Morris

 

  • typ Minor
  • rok výroby 1928
  • barva zelená
  • karosérie otevřená - kabriolet
  • interier černá koženka

Historie:

V roce 1927 získal jeden z nejvýznamnějších anglických výrobců automobilů William Morris, sídlící se svou továrnou v Oxfordu, fúzí birminghamskou firmu Wolseley. Ta vznikla čtrnáct let před Morrisem, tedy v roce 1899, a její označení zůstávalo na vyrobených automobilech až do roku 1976. Značka Wolseley si získala dobrou pověst zejména díky technicky vyspělým pokrokovým motorům s vačkovými hřídeli v hlavě. Tuto moderní konstrukci pochopitelně převzal i Morris a kromě prvního 2,5litrového šestiválce vyráběl i motor o objemu 847 ccm. Právě ten se stal srdcem malého třímístného vozu Morris Minor Type 8.

Minor byl sice úředně považován za třímístný, avšak třetí sedačky byla ve sklopném víku kufru. A tak tedy šlo spíše o dvousedadlovku, která navíc měla titul nejmenšího a nejlevnějšího automobilu na tehdejším britském trhu.  Odpovídali tomu rozměry, jednoduché vybavení a také nejvyšší rychlost jen kolem 70 km/h. Výroba skončila až v roce 1936, přičemž exempláře posledních sérií měly karoserii se zaoblenými tvary a více skoněným předním sklem i ozdobnou maskou chladiče.  Malý Morris ovšem nebyl jen lidový automobil, který by bylo možné podceňovat. Někteří závodní jezdci jej opatřili vlastními odlehčenými karoseriemi a používali při okruhových závodech, vypsaných pro nízké objemové třídy. Po těchto úpravách se Minory proměnily ve vskutku hbité vozy. Dokonce i u nás dokázal známý závodník a popularizátor motorismu Ing. Hausman uhánět s upraveným Morrisem rychlostí přes 110 km/h. Dlužno ovšem poznamenat, že na výborných jízdních výkonech měly největší zásluhu kvalitní motory Wolseley, které se mimochodem montovaly také do vozů spřízněné značky MG. Šlo o sportovní Midgety vyráběné od roku 1929, u nichž se udávala největší rychlost 97 km/h.